Autoilun tekniikkaa ja muuta

GARMIN® VAIHTAA ISOMMALLE VAIHTEELLE JA ESITTELEE GARMIN CATALYST -AJOSUORITUKSEN OPTIMOIJAN

Garmin on esitellyt uraauurtavan Garmin Catalyst -laitteen, joka on reaaliaikainen valmennus­työkalu ja ajosuorituksen optimoija. Laite on täysin erilainen kuin moottoriurheilupiireissä tähän mennessä käytössä olleet GPS-kierrosajastimet ja tietojärjestelmät. Garmin Catalyst asennetaan rata-auton ohjaamoon1, missä se kerää suoritustietoja ja opastaa reaaliaikaisin äänimerkein kuljettajaa hyödyntämään ajopotentiaaliaan parhaalla mahdollisella tavalla. Garmin Catalyst analysoi ajosuorituk­sen heti sen päätyttyä ja näyttää parantamista vaativat osa-alueet laitteen näytöllä – tietojen lataami­nen, kaavioiden konfigurointi tai kerätyn datan tulkitseminen ei ole tarpeellista. Garmin Catalyst -laitteen radalla tuottaman opastuksen ja ajon jälkeen antamien suoritusta parantavien vinkkien tarkoituksena on optimoida ajosuoritus kaiken tasoisten kuskien hyödyksi.

Kunnia laitteen kehittämisestä menee joukolle Garmin -yhtiössä työskenteleviä moottoriurheilun harras­ta­jia, jotka tunnetaan nimellä Garmin Pit Crew, ja jotka ovat hyödyntäneet intohimoaan alan ensimmäi­sen optimoijan luomisessa. Pit crew muodostuu erimaalaisista Garmin -työntekijöistä, joiden yhteisenä kiinnostuksen kohteena on moottoriurheilu ja joilla on monipuolista asiantuntemusta kilpa-ajamisesta.

Lue koko juttu loppuun suoraan autot ja liikenne sivuston artikkelista.

PYSÄKÖINTI RUUTUUN PERUUTTAMALLA VÄHENTÄÄ VAARATILANTEITA

Peruuttamista avustavat järjestelmät auttavat havaitsemaan auton takana olevia esteitä. Ne eivät kuitenkaan korvaa kääntyvällä päällä varustettua taitavaa kuljettajaa. Kuva: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen

Liikenneturvallisuudesta puhuttaessa pysäköinti ei ole ensimmäinen asia, mikä tulee mieleen. Kuitenkin melkein puolet korvatuista liikennevahingoista tapahtuu pysäköintialueilla ja useimmiten vahinko sattuu peruuttamalla. Liikenneturva muistuttaa, että varovaisuutta tarvitaan myös hiljaisissa nopeuksissa.

Vuonna 2018 korvatusta 102 162 liikennevahingosta 44 prosenttia tapahtui pysäköintialueella, ja useimmiten vahinko tapahtui peruuttamalla.*

Juttu luettavissa loppuun citycar.fi:n verkkosivuilta.

Ajokortti simulaattorilla

Mitä ajatuksia se herättää sinussa, että nykyään voi autokoulussa korvata osan oikeista ajotunneista simulaattoritunneilla? Oletko esimerkiksi itse nähnyt millaisia nämä ajosimulaattorit ovat, joilla nuoriso opettelee liikennettä varten – mitä tarkoittaa käytännössä, että nuori opettelee ajamaan simulaattorilla, millä ei oikeasti voi käydä mitenkään versus se, että oikeasti ajaa liikenteessä. Nykyään on jopa mahdollista suorittaa liukkaankelin harjoitus simulaattorilla sen sijasta että oikeasti ajaisi liukkaissa ajo-olosuhteissa.

Jos haluat lukea jutun loppuun, niin se onnistuu classicwheels.fi:n jutusta.

Ennakoiva PPC-tasanopeussäädin säästää polttoainekuluja – 10 kysymystä ja vastausta ajamista helpottavasta järjestelmästä
  • Ennakoiva tasanopeussäädin PPC (Predictive Powertrain Control) laskee Actrosin ja Arocsin kulutusta jopa 5 prosenttia – nyt myös mutkaisilla maaseututeillä ja -reiteillä.
  • Järjestelmä yhdistää etäisyysavustimen, tarkan 3D-tasoisen karttamateriaalin ja GPS-paikkatiedot.
  • ”PPC voi päästä parempiin tulokseen kuin kokenut kuljettaja”, Mercedes-Benz Trucksin tuotekehitysjohtaja, Prof. Dr. Uwe Baake lupaa 

Mercedes-Benzin raskaiden kuorma-autojen polttoaineenkulutus on tasaisesti laskenut. Esimerkiksi uusi Actros kuluttaa maantie- ja moottoritieajossa noin 3 prosenttia vähemmän dieseliä kuin edeltäjänsä. Maaseututeillä kulutus on jopa 5 prosenttia aikaisempaa pienempi. Yksi eron selittäjistä on edelleen kehitetty Predictive Powertrain Control eli PPC-tasanopeussäädin, joka optimoi perinteisen vakionopeussäätimen, vaihteiston ja moottorinohjauksen toiminnan.  Mercedes-Benz Trucksin tuotekehitysjohtaja, Prof. Dr. Uwe Baake vastaa seuraavassa kysymyksiin PPC:n toiminnasta ja tarkoituksesta.

Tämänkin jutun voit lukea kokonaan loppuun laatukuljetuksen-verkkosivuilta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *