Autoteollisuus

Autoteollisuus eli ajoneuvoteollisuus sisältää laajan kirjon eri organisaatioita ja yhtiöitä, jotka liittyvät joko suoraan tai välillisesti moottoriajoneuvojen, varaosien, tarvikkeiden sekä erilaisten hinattavien laitteiden ja lisävarusteiden tuottamiseen, suunnittelemiseen, kehittämiseen ja myymiseen. Liikevaihtoa arvioitaessa selviää, että ajoneuvoteollisuus on kaikista maailman teollisuusaloista juuri se tärkein. Kyseiseen termiin eivät kuitenkaan sisälly erilaiset ”loppukäyttäjiä” palvelevat liiketoimet, kuten korjaamot, polttoaineen myyntipisteet ja autotarvikeliikkeet.

Historia

Ensimmäisen toimivan ja käytännöllisen ajoneuvon, joka toimi ottomoottorilla, valmisti saksalainen herra nimeltään Karl Benz vuonna 1885. Ottomoottori tarkoittaa neli- tai kaksitahtista bensiinikäyttöistä polttomoottoria, jossa polttoaineseos tehdään sylinterin ulkopuolella ja sen sytyttämisessä hyödynnetään sähköistä kipinää. Benz sai kehittämäänsä ajoneuvoon patentin 29.1.1886 ja vuonna 1888 hän aloitti kyseisten autojen valmistamisen isommassa mittakaavassa. Sen jälkeen, vuonna 1889, suunnittelivat Wilhelm Maybach ja Gottlieb Daimler ajoneuvon, joka muistutti enemmän autoa kuin moottorillista hevoskärryä, jota Benzin ajoneuvo muistutti.

1890- luvulla yksityiset henkilöt ja sadat yhtiöt aloittivat hevosettomien vaunujen valmistuksen ja silloin ajoneuvoteollisuus käynnistyi laajemmassa mittakaavassa. Vaikka moottoroitujen ajoneuvojen ja polttomoottorien kotimanner oli Eurooppa, otti Yhdysvallat nopeasti johtopaikan maailman suurimpana autonvalmistajana ja se piti tätä johtopaikkaa useita vuosikymmeniä. Sen jälkeen Yhdysvallat ja Japani kilpailivat jonkin aikaa keskenään kärkipaikasta, kunnes Kiina meni molemmista ohi maailmantilaston kärkeen vuonna 2009.

Autotehtaan toiminta

Autotehdas on yleensä se paikka, jossa autot kootaan. Itse auton komponentit valmistetaan erillisissä tehtaissa. Suuret peltiosat ja niiden käsittely hoidetaan yleensä tehtaan välittömässä läheisyydessä kuljetussyistä. Autotehdaspaikoilla, jotka ovat hieman vanhempia, myös moottoreiden valmistaminen on mahdollista.

Autotuotannon linjastossa on kolme vaihetta. Ensimmäisenä on koritehdas, jossa kori laitetaan kasaan hitsaamalla, sen jälkeen tulee pintakäsittely- ja maalauslinja ja viimeisenä auto varustellaan.   Auton kokoamisessa käytetään noin 2000 komponenttia ja yhteensä auton valmistukseen kuluu aikaa noin 30-40 tuntia, jonka aikana auto myös ehditään maalata ja kuivata. Itse työtunteja menee noin 20-30. Kokonaisuudessaan yhdessä henkilöautossa on 10 000- 15 000 kappaletta eri osia ja yksi autotehtaan linja kykenee valmistamaan näitä henkilöautoja 200-500 päivän aikana.

Autoteollisuus ja sen merkitys EU-maissa

Autoteollisuus vaikuttaa työllisyyteen ja bruttokansantuotteeseen eniten EU:ssa Saksassa sekä joissakin Keski-Euroopan maissa. Jos autoteollisuuteen kohdistuu jokin sokki, voi sillä kyseisissä maissa olla isoja vaikutuksia kansantalouteen. EU:n tavaranviennistä autoteollisuuden osuus on arviolta 10%.

EU-maissa autoteollisuus toimii myös merkittävänä työllistäjänä. Yhteensä se työllistää noin 1% EU-alueen työntekijöistä, joka tarkoittaa noin 2,5 miljoonaa työssäkäyvää ihmistä. Eniten autoteollisuuden alalla työskenteleviä löytyy Tsekistä, Slovakiasta, Unkarista ja Saksasta.

Vuonna 2014 EU:n autoteollisuuden tuotannosta noin 30% meni vientiin. Yhdysvallat ovat yksi EU:n tärkeimmistä yksittäisistä vientimaista, sillä noin 20% viennistä suuntaa sinne. Toiseksi tärkeimpänä maana tulee Kiina ja sitten muun muassa Venäjä ja Japani. Kokonaisuutta katsoessa voidaan todeta, että EU- maissa autoteollisuudella on jonkin verran merkitystä. 

Suomen autoteollisuus

Autotuotanto ja siihen liittyvät toimialat työllistävät Suomessa yli 8000 ihmistä. Henkilöautojen valmistus tapahtuu Uudessakaupungissa Valvet Automotiven tehtaalla ja kuorma-autojen Raaseporissa Sisu-Auto Oy:n tehtaalla. Näiden lisäksi Suomessa varustellaan ja valmistetaan takseja, linja-autoja, erikoisajoneuvoja ja perävaunuja. Myös erilaisten työkoneiden, kuten traktoreiden, trukkien, puimureiden ja kaivoskoneiden valmistus tapahtuu Suomessa.

Valvet Automotive omistaa Suomessa ainoan tehtaan, joka valmistaa henkilöautoja. Yritykseltä löytyy toimipaikkoja myös Espanjasta ja Puolasta ja se on perustettu vuonna 1968. Se on erikoistunut sähköajoneuvoihin sekä eri korkean arvoluokan ajoneuvoihin. Nykyään se valmistaa esimerkiksi Mercedes-Benz GLC:tä. Erilaisia avoautojen kattojärjestelmiä se valmistaa muun muassa BMW:lle, Lamborghini:lle sekä Mercedes-Benz:lle.

Tulevaisuuden näkymät

Ilmastolliset syyt ovat ohjaamassa autoteollisuutta kohti ekologisempaa ja kestävämpää tulevaisuutta. Sähköautoja tullaan tulevaisuudessa näkemään yhä enemmän liikenteessä ja niiden kehityksessä onkin otettu suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Mitkä ovat niitä asioita, jotka ohjaavat ajoneuvoteollisuuden tulevaisuuden suuntaa?

Nykyään puhutaan ”vihreän” auton konseptista. Aiemmin ekologisuudesta puhuttaessa, nostettiin esiin hybridiautot, mutta nykyään tulevaisuuden autosta halutaan nimenomaan täyssähköisiä. Kiina on maailman suurin vaikuttaja tällä alalla, joten sen tekemät siirrot vaikuttavat pitkälti siihen, mihin koko ala on suuntaamassa. Myös kuluttajien käsitys sähköautojen paremmuudesta vie alaa ekologisempaan suuntaan.

Voiko nettikasinoita hyödyntää autonhankinnassa ja autoon liittyvissä kuluissa?

Auton hankinta on rahallisesti aina suuri sijoitus, oli kyseessä sitten uusi tai käytetty auto. Hankintaa varten täytyy olla tietty määrä käsirahaa ja sen lisäksi yleensä pitää myös ottaa autolainaa. Vaikka mielessä ei olisikaan niinkään auton hankkiminen vaan nykyisen auton remontointi ja kunnostaminen, voi sekin tulla yllättävän kalliiksi. Lisäksi on autoverot, tankkaaminen, autopesu yms. jotka tuovat lisäkuluja entisestään. Auton omistaminen ei missään tapauksessa ole halpaa.

Palkkatyön lisäksi rahaa voi saada monilla eri tavoilla, mutta erilaiset kasinopelit voivat pienestä riskistä huolimatta olla yksi mieluisimmista tavoista saada hieman lisätuloja. Nettikasinot tarjoavatkin nykyään erilaisia bonuksia, joista pelaaja voi saada esimerkiksi bonusrahaa ja ilmaiskierroksia. Kasinobonukset ovat nykypäivän pelaamisessa yksi tärkeimmistä kriteereistä nettikasinoa valitessa ja jos kasino ei tarjoa tällaisia bonuksia ja etuja myöhemmin kirjautumisen jälkeenkin, vaihtavat pelaajat pelisivustoa uusien ja parempien bonusten perässä. Tällaisia etuja ovat esimerkiksi talletus- ja tervetuliaisbonukset, käteispalautukset, ilmaiskierrokset ja uskollisuuspalkinnot. Nämä eivät yleensä maksa pelaajalle mitään vaan niitä saa yleensä rahaa tallettamalla tai pelkästään avaamalla pelitilin.

Nettikasinoilta voi siis ehdottomasti saada pientä helpotusta esimerkiksi autoon liittyviin kuluihin. Riski on melko pieni ja pelaaminen on hauskaa ajanvietettä. Tällaiset erilaiset kasinobonukset kannattaa siis ehdottomasti hyödyntää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *