Nettipelien sisäiset moottorit

Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, miten tietokonepelit itseasiassa toimivat? Peleissä ei varmastikaan ole tehty valmiiksi kaikkia mahdollisia tapahtumia vaan toimintaa pitää säädellä jonkinlaiset moottorit ja satunnaisuus.

Englanniksi puhutaan Game Enginestä, eli pelimoottorista ja tässä käymme asioita pintapuolisesti läpi.

Rahapelien pelimoottorit

Nettikasinoiden rahapelit ovat kaikki 100% satunnaislukugeneraattorien aikaansaamaan. Kasinoiden jokaisen pelin jokainen pelikierros on 100% sattumaa ja tätä satunnaisuutta seurataan kolmannen osapuolen toimesta. Pelistudiot asettavat voittoluokille laskennalliset todennäköisyydet tasolle 91-98%, mutta laskennallisuus perustuu miljooniin pelikierroksiin, joten yksittäinen pelikierros on täysin satunnainen, olkoon edellinen, vaikka kuinka suuri voitto. NetBet kasino on yksi nettikasino, joka tarjoilee näitä pelejä laajalla skaalalla kaikille rahapelien ystäville.

Rahapelien satunnaisgeneraattoreita valvotaan tasaisin, mutta satunnaisin väliajoin. Muutenkin nettikasino ala on tiukasti valvottua nykyään sillä pelien valvonnan lisäksi myös kasinoiden sisäistä toimintaa, asiakaspalvelua sekä rahaliikennettä valvotaan sekä kansainvälisesti että niiden maiden lisenssivalvojien toimesta minkä alaisuudessa mikin nettikasino toimii. Voidaan hyvin todeta, ettei nettikasino ala todellakaan ole enää mikään villi länsi, vaan monen nettikasinon takaa löytyy iso kansainvälinen pörssiyhtiö.

Tietokonepelit

Tietokonepeleissä tavallinen pelimoottori pystyy käyttämään erilaisia asioita kuten pelinsisäisten toimijoiden fysiikka, miten peliä ohjataan, miten peli esitetään näytöllä (rendering), miten peli toimii ja etenee, miten peli havainnoi erilaiset törmäykset ja tapahtumat, AI eli pelin oma oppimiskyky ja muita moottorin toimintoja, joita ei sitten erikseen tarvitse pelissä ohjelmoida.

Nämä pelimoottorit ovat pelikehittäjille tärkeitä, koska niiden tuomia toimintoja ei tarvitse erikseen miettiä peliä tehdessä, vaan hyväksikäyttää niitä mahdollisimman hyvin. Jos näitä pelimoottoreita ei olisi tarjolla, nykyaikaisten pelien tekeminen olisi entisestään hitaampaa ja kalliimpaa.

Unreal Engine

Eniten käytetty ja tunnetuin pelimoottori on Epic Gamesin jo vuonna 1998 ensi kertaa käyttämä Unreal Engine. Luonnollisesti moottoria on päivitetty näiden yli 20 vuoden aikana, ja nykyinen versio on entisestään helpompi käyttää pelistudioiden ammattilaisten käytössä. Unreal moottorin avulla on rakennettu myös esimerkiksi maailmalla todella suosittu Fortnite.

Jos ensimmäinen Unreal versio toimi mm. Star Trek Deep Space Nine pelin moottorina ja luonnollisesti vuoden 1998 Unreal pelin moottorina, niin sen Unreal 2 moottori oli esimerkiksi Harry Potter ja Azkabanin vankissa ja Sewat 4:ssa sekämonissa vuosien 2002-09 suosituissa peleissä. Unreal Engine 3 tuli jo 2007 ja jos kakkosmoottori oli saanut jo paljon pelejä päälleen, kolmosversio jatkoi voittoisaa kulkua. Kolmonen löytyy mm. Outlast, Turok, The LAst Remnant, Gears of War yms peleissä. Niin Epic Games itse kuin esimerkiksi Midway Games, Ubisfot ja monet muut pelistudiot käyttivät kolmosta. Uusin eli Unreal Engine 4 tuli markkinoille 2015 ja se löytyy Fortniten lisäksi mm. PuBG:n, Absentionin. Final Fantasy VII Remaken ja monen muun sisältä ja jatkoa varmasti seuraa.

Unity

Unity pelimoottori on erikoistunut nimenomaan interaktiivisten 3D sisältöjen hallintaan ja sitä on käytetty mm Lara Craft Go ja Pillars of Eternity peleissä. Unity ainoaksi heikkoudeksi sanotaan sen ammattitason Professional Editionin kuukausimaksu.

GameMaker

GameMakerin pelimoottorin sanotaan olevan yksi helpoimmista käyttää, koska sen käyttäjän ei tarvitse osata koodausta lainkaan, ja siksi pelimoottori on levinnyt mm sellaisiin peleihin kuin Hotline Miami ja Spelunky. Pelit rakennetaan aika lailla osoita ja klikkaa rakentamalla, vähän kuin rakentaisi legotaloa.

Pelien jatkokehitysnäkymät

Totta kai näiden lisäksi esimerkiksi mobiilisovelluksille on omat moottorinsa yms. Pelimoottorit ovat tuoneet mukanaan sen mahdollisuuden, että pelejä syntyy nopeammassa tahdissa kuin 90-luvulla ja ne kaikki ovat vähintään tietyllä tasolla, eikä niissä ole niin paljon bugeja julkaisuvaiheessa.

Jos ennen pelit koodattiin alusta alkaen, niin nykyään peleissä kiinnitetään entistä enemmän huomiota itse tarinaan ja ennen kaikkea grafiikkaa. Tämä sama kehitys mikä on seikkailu- ja toimintapeleissä ollut jo vuosia, on edennyt nykyään myös nettikasinoiden kolikkopeleihin, joissa sielläkin alkaa vähitellen olla entistä enemmän tarinallisuutta, tapahtumien kirjoa ja tarinoita, jotka jatkuvat pelikerrasta toiseen antaen pelaajalle mahdollisuuden edetä pelaamisen edetessä uusiin mahdollisuuksiin ja lisäpeleihin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *