Formula 1 -moottoreiden histori

Formula 1 kilpailuja alettiin virallisesti ajamaan jo vuonna 1947. Formulat sekä niiden käyttämät moottorit ovatkin kehittyneet valtavasti aikojen saatossa. Tässä artikkelissa paneudumme erityisesti siihen miten moottorit ovat kehittyneet vuosien aikana.

Vuodesta 2014 lähtien Formula 1 -autot ovat käyttäneet voimanlähteenä 1.6 litraista nelitahtimoottoria. Mutta miten tähän päädyttiin?

Vuodet 1947-1953

Ensimmäiset Formula 1 -moottorit kasattiin autoihin sodan jälkeisenä aikana. Toinen maailmansota oli juuri päättynyt, joten autot saivat paljon inspiraatiota lentokoneista sekä lentokoneiden käyttämistä moottoreista.

Hevosvoimia näistä huikeista laitteista löytyi 425 – 600 hevosvoiman väliltä, riippuen siitä, kuinka hyvin kaasuttimet sekä kierrokset oli moottoriin säädetty.

Vuodet 1954-1960

Kun Formuloita oli ajettu seitsemän vuoden ajan, päätettiin moottorien maksimikapasiteettiä laskea 750 kuutioon sekä moottorin tilavuutta 2,5 litraan. 

Myös tehot olivat huomattavasti pienempiä edelliseen moottoriin verrattuna. Autoissa sai nyt olla vain 216 kilowattia tehoa.

Vuodet 1961 – 1965

Vuonna 1961 F1 esitteli uudet 1,5 litraiset moottorit. Nämä moottorit keräsivät paljon kritiikkiä, sillä ne eivät olleet yhtä tehokkaita kuin aikaisemmin valmistetut moottorit. 

Tehoja näistä moottoreista löytyi vaivaiset 150-225 hevosvoimaa. Katsojatkin antoivat kovaa palautetta asiasta, sillä kisojen seuraaminen ei ollut enää yhtä jännittävää kuin edellisinä vuosina.

Vuodet 1966-1986

F1 autoja pidettiin aina erityisen tehokkaina. Kun normaalit urheiluautot sekä ralliautot olivat tulleet moninkertaisesti formuloita tehokkaammaksi, päätettiin myös formuloiden tehoja nostaa huomattavasti. Uusien sääntöjen mukaan moottorit saivat nyt olla tilavuudeltaan peräti kolmelitraisia, eli yli kaksi kertaa tehokkaampia kuin aikaisemmin.

Tämä uudistus toi paljon lisää jännitystä kilpailuihin. Autojen kiihtyvyys sekä huippunopeus nousi myös huomattavasti tämän uudistuksen myötä.

Tehot saatiin jopa kymmenkertaistettua, sillä suurin osa autoista onnistui rikkomaan maagisen 1 000 hevosvoiman rajan uusilla moottoreilla.

Vuodet 1989-1994

Kun autojen tehot olivat nousseet räjähdysmäisesti, oli luonnollista, että niitä alettaisiin rajoittaa jossain vaiheessa. Tämä tapahtui vuonna 1989, kun turbot poistettiin autoista.

Tämä jätti autoihin vain 3.5 litraisen moottorin ilman erillistä turboa, jolloin myös tehoja katosi peräti 400 hevosvoiman edestä. Parhaimman moottorin tälle ajanjaksolle valmistivat Honda sekä McLaren.

Vuodet 1995-2005

Vuonna 1995 myös moottorien tilavuutta laskettiin. Uudet Formula 1 moottorit käyttivät enää kolmelitraisia moottoreita.

Tiputusta aikaisempaan verrattuna tuli 0,5 litraa. Tehot pysyivät kuitenkin samassa luokassa, eli 650 hevosvoiman tienoilla. Parhaimpana valmistajana näinä vuosina toimi Renault.

Vuodet 2006-2013

Viimeisimpänä päivityksenä ennen 1,6 litraisiin moottoreihin siirtymistä tuli 2.4 litrainen V8 moottori. Tänä aikana myös F1-vedonlyönti kasvatti suosiotaan radoilla ja vierustoilla. 

Tähän ilmiöön vedonlyönnin yleistymisestä F1-kisoissa on tietenkin normaali selitys: internet ja sen nopeammat mobiiliyhteydet. Netin yleistyminen mobiililaitteissa johti pelaamisen kasvuun eikä tarvittu esimerkiksi välikäsiä ottamaan vetoja vastaan.

Suomessa samaan aikaan kun pelattiin Kimin voittoa kotisohvalta saatettiin myös pelata muita kolikkopelejä tai lottoa suoraan kännykästä (lähde: www.lottohullut.com).

Näin myös F1 fanit viihtyivät parhaiten talven aikana odotellessaan uuden kauden alkamista.

Mihin suuntaan veikkaat itse että F1 -moottorit kehittyvät seuraavaksi? Paljon puhetta nostetaan muun muassa valmistajien välisistä eroista, joissa moottorilla on myös iso rooli. Sarjasta halutaan yhä enemmän tietysti useamman kuljettajan kauppa.



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.