Irti tupakasta ja talousasiat kuntoon

Moottoreiden parista talousasioihin ja omaan terveyteen, sillä ne kaikki asiat kuitenkin liittyvät toisiinsa. Sitä moottoria on nimittäin paljon kivempi rassata, kun oma talous on tasapainossa ja terveys parempi. Mitä vinkkejä meillä sitten on antaa näihin kahteen erilaiseen asiaan ja miksi? Syynä on omakohtainen kokemus ja kaksi erilaista asiaa nyt vain sattuvat käymään yhteen tällä kertaa.

Talous tasapainoon

Monien meistä tavallisista kuluttajista täytyy tasapainoitella kulujen ja tulojen suhteen kuukausittain. Monesti vain tulee eteen tilanne, että lompakko on tyhjä, eikä rahaa ole aivan heti tulossa – silloin pitäisi ajatella sitä oman talouden läpikäyntiä eikä heti mitään pikavippiä.

Aloitetaan listaamalla kaikki omat pienet ja isommat lainat ja osamaksuvelat. Niitä maksamalla maksat nimittäin pitkän pennin joka kuukausi kaikenlaisia oheiskuluja, kun lainat yhdistämällä yhdeksi, säästyisit niiltä kuluilta ja saisit nekin eurot kuukausittaiseen käyttökassaan. Halvinlaina.fi tarjoaa mahdollisuuden vertailla erilaisia luottovaihtoehtoja, joista varmasti löytyy sellainen, jolla saat aikaa lisää rahaa kuukausikuluihin maksamalla yhdellä lainalla useamman pienemmän kuluerän pois.

Toinen yksinkertainen ohje on ottaa omat ruokatavat tarkasteluun. Lataa vaikka älypuhelimeesi sen eniten käyttämäsi kauppaketjun oma sovellus, nimittäin jos käytät bonuskortteja, ne sovellukset kertovat sinulle mihin rahasi ovat menneet. Pienellä etukäteissuunnittelulla, vaikka viikonloppuisin tai maanantaisin, ruokakulut ovat mahdollista saada alaspäin paljonkin kuukauden aikana. Tekemällä sellaisia ruokaostoksia, jotka kantavat useamman päivän yli, tuottavat oikeasti säästöjä ja testaamalla ja opettelemalla uusia ruokalajeja, oppii myös tekemään maistuvaa ja terveellistä kotiruokaa. Terveys onkin se toinen tärkeä asia talouden lisäksi tällä kertaa tässä jutussamme.

Ruokamenoissa on monta tapaa säästää

  • Valmista ruokaa ja leivo itse.
  • Suunnittele ostokset ja tee ostoslista.
  • Vertaile hintoja.
  • Vältä ostoksia kioskeilta ja huoltoasemilta.
  • Tee kerralla enemmän ja pakasta yli jäänyt ruoka.
  • Osta ja valmista vain sen verran ruokaa, kun ehdit syödä ennen sen pilaantumista.
  • Hyödynnä tähteet.
  • Ota välillä eväät töihin.
  • Älä mene nälkäisenä kauppaan.
  • Käytä omaa kauppakassia. Viisi muovikassia viikossa voi tehdä 65 € vuodessa.

Vinkkejä omaan talouteen: https://www.martat.fi/marttakoulu/omat-rahat/kulut-kuriin/

Terveys vaikuttaa kaikkeen

Oma terveys vaikuttaa kaikkeen mitä teet, sekä millainen olet ystävillesi ja rakkaillesi. Jos oma terveys alkaa reistailla, sen saavat huomata myös ystäväsi, joten katsotaanko pari asiaa stressiin liittyen, joita et välttämättä ole tullut ajatelleeksi.

Tupakoitko? Tiedät varmaan, että se ei ole terveellistä, mutta olet voinut selittää itsellesi tupakoimisen stressin kautta – eli tupakoit, koska muuten stressaisit enemmän. Tosiasia on kuitenkin, että oikeasti tupakointi lisää kehosi stressitasoa, mutta tupakoitsija vain luulee tupakoinnin auttavan häntä stressin hallinnassa. Tupakointi nimittäin vaikeuttaa mm. nukkumista ja vie makuaistin huonommaksi – se siis turruttaa aistejamme. Tupakasta voi päästä eroon esimerkiksi vaihtamalla tupakan nikotiinin lähimmäisten kannalta paremmaksi vaihtoehdoksi kuten nikotiinipusseiksi. Nikotiinipussit lopettavat passiivisen tupakoinnin mutta antavat entiselle tupakoitsijalle tarvittavan nikotiinin, esimerkiksi nikotiininuuska.fi sivusto tarjoaa mahdollisuuden tilata nikotiinipussit suoraan kotiin.

Tupakanpolton lopettaminen on oman kehon terveyden kannalta yksi niistä parhaista mahdollisista päätöksistä. Itse lopetin vain yhtenä sunnuntaina, enkä enää ole sen jälkeen polttanut yli 10 vuoteen, mutta lähipiiristä tiedän, ettei se kaikille ole yhtä helppoa. Siksi onkin tärkeätä saada ja antaa tukea, jos on lopettamassa tupakointia. Tupakointi on jokaiselle tupakoitsijalle tapa, osa elämää, ja sen lopettamiseen tarvitsee syyn lisäksi myös oman tahdon, ja useimmiten myös jotain sen tilalle. Minulla se oli syöminen ja vuosien aikana on kehoon tullut lähes 20 kg lisää painoa, mutta samalla olen alkanut opetella uusia ruokatapoja ja jopa ottanut liikunnan mukaan elämääni. En siis todellakaan ole himoliikkuja, mutta pari kertaa viikossa pitää päästä ulos kävelylle.

Jos sitten pääsee eroon tupakasta niin, heti ensimmäisten päivien aikana 

  • häkä ja nikotiini poistuvat elimistöstä ja 
  • haju- ja makuaisti parantuvat huomattavasti.

Kahden viikon jälkeen 

  • verenkiertoelinten ja keuhkojen toiminta paranee ja
  • fyysinen suorituskyky kasvaa. 

Muutaman kuukauden kuluttua

  • yskä ja limannousu lievittyvät ja
  • keuhkojen toiminta paranee merkittävästi.

Voi olla että jos olet aiemmin tupakoinut porukassa ainoana, kukaan ei ole sanonut sinulle mitään siitä. Mutta kun nyt olet lopettamassa, saatat löytää tukijoita lopettamiselle ystäväpiiristä yllättävältäkin taholta. Ystäväsi vain eivät ole osanneet kertoa sinulle, etteivät pidä siitä kun poltat – mutta ennen kaikkea päätös on sinun omasi, mutta kehosi kiittää, jos ja kun sen teet.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.