Isojen moottorien äänet ja kuulomme

Tiedätkö kuinka kovan äänen pitää olla, että se voi vahingoitta korviamme? Tuleeko isojen autojen moottoreista sellaiset äänet, tai moottoriurheilussa? Ainakin discoissa ja yökerhoissa äänet ylittävät tuon rajan. 90-luvulla yökerhoissa äänen rajana pidettiin 90dB rajaa, entä nyt 2020-luvulla? Nimittäin tuolloin 90-luvulla tuo 90bD:n raja ylitettiin lähes jokaisessa discossa ja yökerhossa lähes joka ilta, ja vähintäänkin aina viikonloppuisin ravintoloiden ollessa täynnä.

Luonnonmukaiset tuotteet ja kuulomme

Moneen vaivaamme löytyy apua luonnosta. Yksi uusimmista trendituotteista Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa on ollut viime vuodet Suomestakin saatava CBD-öljy, jota voit tilata vaikka https://www.cibdol.fi/ sivustolta.

Mitkä tekijät vaikuttavan kuulomme heikkenemiseen?

Aikuisen kuulon heikkenemiseen voi olla monia eri syitä. Kuulo voi lähteä heikkenemään nopeasti tai vähittäin, se voi myös tapahtua vain toiseen korvaan tai molempiin. Yleisin syy on ikääntymisemme ja kuulo alkaa heiketä yleisesti 50-vuotiaana, mutta se on yksilöllistä.

Jos puhutaan melusta, niin kuulovaurion riski kasvaa, kun ääni ylittää 80 desibeliä ja riski on suurempi, mitä kauempaa kovan äänen vaikutukselle ollaan. Tiesithän muuten myös sen, ettei korvaa saisi kaivaa! Vaan korvavaha pitäisi poistaa apteekista ostettavilla liuotustipoilla.

Vapaa-ajan melua on aina ja kaikkialla

Nyky-yhteiskunnassa korviamme rassaavat eniten musiikki nimenomaan ravintoloissa, baareissa ja festareilla. Konserteista puhumattakaan, varsinkin jos olet aivan kaiutinpatteriston edessä. Myös mp3-soittimet yms kuulokkeilla kuunneltavat asiat ovat kuuloamme mahdollisesti vahingoittavia, jos pidämme äänenvoimakkuutta liian korkeana.

Mitä voimakkaat äänet sitten tekevät? Ne tuhoavat korvan aistinkarvasoluja, jotka eivät enää uusiudu. Niiden tuhoutumisen seurauksena voi olle korvien soimista, jota myös tinnitukseksi sanotaan, tai jopa äänten yliherkkyyttä tai sitten kuulon alenemista. Yksittäinen kerta discossa ei vielä aiheuta välttämättä kuulovauriota, mutta pitkäaikainen altistuminen esimerkiksi työperäisesti voi jo aiheuttaa oikeasti ongelmia kuulolle. Melun aiheuttamaan kuulovaurioon ei ole lääketieteellistä hoitokeinoa, ainakaan vielä.

Autojen melu kaupungeissa ja taajamissa on se suurin tai vähintään yksi suurimmista melunaiheuttajista. EU-alueella henkilöautoille on asetettu 74 desibelin raja, mutta Euroopan parlamentti on päättänyt, että vuoteen 2024 mennessä äänen pitää tipahtaa alle 68 desibeliin. Nykyään uusien autojen ohiajomelu asettuu 66-77 desibelin välille ja suurin osa sinne 69-73 eli suurin osa nyt kaupoissa olevista autoista on liian meluavia vuoden 2024 raja-arvoon verrattuna. Hiljaisin myynnissä oleva auto on mittausten mukaan Citroen C4 Picasso e-HDi automaatti, jonka melu on 65,8 desibeliä. Vertauksen vuoksi ihmisen puhe on 50-60 desibeliä ja kovaäänisellä ihmisellä jopa 65 desibeliä.

Desibelit ja aika

Mitä ovat sitten ne ajat ja desibelimäärät, kun korvamme alkavat kärsiä. Aloitetaan päiväkodeista ja kouluista, josssa välitunnilla äänitaso on 70-80 desibeliä, se on ihan ok. Desibeliasteikko on nimittäin logaritminen, se tarkoittaa että kolme desibelin lisäys äänitasoon kaksinkertaistaa äänenpaineen. Korva sen sijaan kuulee äänen tuplakovana kun äänitaso lisääntyy 10 desibeliä.

Jos olet 85 desibelin melussa kahdeksan tuntia, on sinun parasta käyttää kuulosuojaimia, ja jos ääni ylittää 88 desibeliä, tipahtaa raja-arvoaika neljään tuntiin ja 91 desibelin kohdalla aikaa on vain 2 tuntia ja 94 desibelin kohdalla 1 tunti. Jos sitten melua on 100 desibeliä, aikaa on 15 minuuttia! Kipukynnys tulee vastaan 125 desibelissä.

Melun on tutkittu vaikuttavan myös keskittymiseen ja tarkkaavaisuuteen. Se vaikuttaa myös oppimiseen sekä muistiin.

Moottoriurheilu ja melu

Motocross rajoilla, kun ajetaan kisaa on keskimääräinen melupäästö jo tasolla 122,5 desibeliä, mikä siis tarkoittaa että toimitsijoilla ja huoltajilla tulee olla kuulosuojaimet ja samoja toivotaan myös kauempana katsomossa oleville. Jo 50 metrin päästä moottoripyöristä melutaso on tipahtanut alle 90 desibelin.

Mistä moottorimelu syntyy?

Ajoneuvon moottorin aiheuttama melu syntyy imusarjas ja pakosarjan tuottamana. Melulähde on epätasainen massavirtaus venttiileissä, joka sitten aiheuttaa paineenvaihtelua näissä imu- ja pakosarjoissa ja me kuulemme sen meluna. Hämeenlinnassa olevan vanha Appara eli Ahveniston moottorirata on itseasiassa lähes keskellä asutusta. Sen välittömässä läheisyydessä asuu noin 1000 asukasta ja heistä kaikki ovat altistuneina moottoriradan melulle. Itse moottorirata on rakennettu monttuun, joten ihmisten ja radan välissä on maaeste, mutta kuitenkin vuosikymmenten aikana Hämeenlinnassa on tasaisin väliajoin keskusteltu moottoriradan tulevaisuudesta.

Suomessa moottoriajoneuvoille asetettiin 1983 referenssitasot, joita ei saisi ylittää. Ne ovat kartingradalle 87 desibeliä pikkuluokille ja isoille 93 desibeliä. Speedwaylle 104, rallycrossille ilman turboa 114 ja jokkisluokan kisoille 110 desibeliä. Formula kolmosissa melutasot menevät 136 desibelin tasolle ja kuorma-autokisoissa ollaan 125 desibelissä.

Tähän loppuun vertailukohta: NFL:ssä 2015 pelatussa Kansas City Chiefs ja New England Patriots ottelussa mitattiin 124,8 desibeliä kun kotijoukkue teki ottelun toisen touchdownin ja vnuonna 2011 Turkissa Galatasaray teki maalin ja katsojat puhkesivat hurraisiin niin että katsomossa mitattiin hetkellinen 131,8 desibeliä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *