Sähköautojen viimeisimmät trendit ja näkymät Suomessa
Sähkö Ajoneuvoteollisuus kasvaa voimakkaasti eikä kasvun hidastumisesta ole merkkejä. Statista ennustaa, että ala tuottaa 571,9 miljardin euron tulot vuoden 2024 loppuun mennessä, ja Kiina, Pohjois-Amerikka ja Eurooppa ovat johtavia sähköautojen käyttöönotossa.
Myös Suomi on ottamassa sähköautoja yhä enemmän käyttöön, ja niiden käyttäjien määrä kasvaa vuosittain. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan sähköautojen osuuden odotetaan olevan 42 prosenttia markkinoista vuoteen 2025 mennessä ja lähes 70 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Sähköautojen kasvava suosio näkyy siinä, että yhä useammat suomalaiset käyttäjät luottavat niihin pitkän matkan matkoilla.
Siirryttäessä vuoteen 2024 on aika selvittää, kuinka pitkälle EV-teollisuus on kasvanut maailmanlaajuisesti ja kuinka Suomen hallitus ja markkinat ovat tähän mennessä ottaneet tämän suuntauksen vastaan.
Maailmanlaajuiset EV-myynnin trendit
Huolimatta väitteistä, joiden mukaan ala on pysähtymässä lukuisten huolenaiheiden vuoksi, BloombergNEF (BNEF) kertoi, että EV-myynti kasvoi vuoden 2024 alussa 20 prosenttia verrattuna alkuperäisiin vuoden 2024 ennusteisiin. Vaikka BNEF leikkasi arvioita 17,5 miljoonasta EV:stä 16,5 miljoonaan yksikköön, tämä 20 prosentin kasvu osoitti, että EV:t ovat edelleen houkutteleva tarjous joillekin ihmisille.
Myös muut yritykset, kuten Cox Automotive, ennustivat, että sähköautojen osuus autojen kokonaismyynnistä on yli 10 prosenttia vuonna 2024. Kun mukaan otetaan hybridi vehkeet, tämä luku voi nousta jopa 24 prosenttiin, kun niiden määrä lisätään muiden kuin hybridi vehkeiden mahdolliseen myyntiin vuonna 2024.
Näiden suuntausten keskellä tulevien sähköautojen käyttäjien erityinen huolenaihe on sähköautojen hinta. Kun otetaan huomioon, että sähköajoneuvot ovat vielä suhteellisen uusi liikenneteknologia, monet ihmiset pitävät niitä edelleen ylellisiä. Asiantuntijat ennustavat kuitenkin, että sähköautojen hinnat laskevat tulevina kuukausina tai vuosina.
Asiantuntijat ennustavat, että sähköautojen kauppahinnat laskevat tänä vuonna enemmän kuin tavanomainen 2,5-3,0 prosentin deflaatio vauhti vuosina 2013-2019. EV-valmistajat tarjoavat myös jatkuvasti alennuksia kannustaakseen yhä useampia ihmisiä ostamaan EV:tä.
Alennuksista huolimatta uusien EV:iden myynnin vuonna 2024 ei kuitenkaan odoteta rikkovan vuosina 2016-2018 tehtyjä ennätyksiä. Tämä johtuu siitä, että kyseisinä vuosina oli paistettuja alennuksia ja lähes nollatason auto lainojen korkoja. Monet käyttäjät saattavat valita käytetyt autot, koska tuotantomäärät ovat alhaisemmat vuosina 2020-2022.
Nykyiset EV-trendit Suomessa
Ottaen huomioon, että yleisö alkoi käyttää sähköautoja laajamittaisesti 2000-luvulla, Statista tilastoi Suomen teillä vuonna 2023 vain 83 762 sähköautoa. Tesla Motors on Suomen suosituin EV-merkki (20 856 EV-autoa), ja sen jälkeen tulevat muut merkit, kuten Volkswagen (10 722) ja Mercedes-Benz (4 837).
Vuonna 2022 vain 18 prosenttia Suomessa myydyistä autoista on sähköautoja. Sähköautojen käyttö on kuitenkin muuttunut edullisemmaksi, sillä Suomen suurimpien kaupunkien välinen matkustus matka on harvoin yli 500 kilometriä.
”Tärkein sähköautojen määrää lisäävä toimenpide on nelivuotinen hankinta kannuste. Mikäli valitsemme autokannan hitaamman sähköistymisen ja jakeluvelvoitteen alentamisen, ei päästö tavoitteita saavuteta”, sanoo Autoliiton toimitusjohtaja Tero Kallio.
Liiton tekemän kyselyn mukaan noin 82 prosenttia vastaajista ilmoitti olevansa valmiimpia ottamaan kaasukäyttöisiä sähkö hybridiautoja, ja 55 prosenttia ilmoitti haluavansa pistokehybridi autoja. Vain 44 prosenttia vastaajista sanoi olevansa valmis käyttämään ei-hybridisiä sähköautoja.
Vaikka suomalaiset suhtautuvat yhä myönteisemmin sähköautoihin, useat ongelmat estävät edelleen siirtymistä sähköautojen käyttöön. Esimerkiksi sähköautojen käyttäjillä on edelleen vaikeuksia löytää latauspisteitä ja vastaavia infrastruktuureja. Lisäksi useimpien sähköautojen hinta Suomessa on edelleen 50 000 euroa. Tämä hinta saattaa saada ihmiset ajattelemaan, että EV:n ostaminen on yhtä kallista kuin upouusi maasturi.
Myös Suomen eduskunnan mahdollinen päätös vuoden 2024 valtion talousarviosta, jolla mahdollisesti lopetetaan tuet sähköautojen latausasemien rakentamiseen, voi estää sähköautojen käyttöönottoa. Asunto-osakeyhtiöt ovat tähän mennessä saaneet 35 prosenttia asemien rakentamiskustannuksista takaisin näiden tukien avulla.
Helsingin yliopiston ympäristötaloustieteen emeritusprofessori Markku Ollikainen korosti näiden tukien merkitystä taloyhtiöille, koska ne mahdollistavat asukkaiden sähköautojen käyttöönoton. Vähemmän vaihtoehtoja siirtyä sähköautoihin voi Ollikaisen mukaan viivästyttää Suomen ilmastotavoitteita.
Siitä huolimatta latausasema operaattorit jatkavat uusien julkisten EV-latausasemien rakentamista. Esimerkiksi pirkanmaalainen Plugit testasi marraskuussa 2023 uutta sähköautojen latausasemaa Tampereen Viinikkaan. Plugit suunnittelee myös avaavansa 40 sähkö taksien latausasemaa Helsinki-Vantaan lentoasemalle, jolloin yhä useampi voi käyttää sähköautoja arjessaan.