Uusi BMW X6 – suurempi, vahvempi ja näyttävämpi kuin koskaan

BMW tuo Sports Activity Coupé -segmenttiin (SAC) uuden X6-mallin, jossa suorituskyky, ketteryys, ajettavuus ja monipuolinen käytettävyys yhdistyvät katseita kääntävään ulkomuotoon. Uutuusmalli tulee markkinoille marraskuussa 2019.

SAC-autoluokkansa edelläkävijöihin kuuluvan BMW X6:n kolmas sukupolvi on entistä näyttävämpi, dynaamisempi ja monikäyttöisempi kokonaisuus. Auto on kasvanut edeltäjäänsä verrattuna hieman pituutta (26 mm) ja leveyttä (15 mm). Akseliväli on 42 mm aiempaa pidempi ja auto on myös hieman matalampi (6 mm).

Ulkonäköön tuo maukkaan ja urheilullisen lisämausteensa jäähdyttimen säleikkö, joka on ensimmäistä kertaa saatavissa valaistuna. Näyttävyyttä lisäävät jo vakiona tulevat 19-tuumaiset kevytmetallivanteet. Tarjolla on myös 20- ja 22-tuumaiset vannevaihtoehdot.

Viimeistellyt sisätilat ja hallintalaitteiden tarkkaan harkittu sijoittelu ovat olleet BMW:n tavaramerkkejä jo vuosikymmenten ajan. Uudessa X6:ssa tätä kuljettajan kokonaisvaltaista ajokokemusta on viety jälleen askel eteenpäin.

Uudistettu kojelauta ja ohjaamoympäristö on toimiva yhdistelmä modernia designia ja urheilullisuutta. Näyttävä ja mukava Vernasca-nahkaverhoilu on vakiovaruste. Lisäksi lisävarusteena autoon on tarjolla nelialueinen automaatti-ilmastointi, lämmittävä/viilentävä mukiteline, Sky Lounge panoraamakatto, etuistuinten hierontatoiminto sekä tarkkakorvaisimpiakin musiikinystäviä miellyttävä Bowers & Wilkinsin Diamond+ 3D Surround Sound -kaiutinjärjestelmä.

Myös tilaa ja kuljetuskapasiteettia on sitä tarvitseville. Tavaratila on jo perusasennossaan 580 litraa ja takapenkkien selkänojat (40/20/40) kaadettuina se kasvaa 1 530 litraan.

Mukautuvuutta moottori- ja mökkitielle

Uusi X6 on kuin kotonaan pitkillä maantietaipaleilla, mutta se viihtyy muuntuvan alustansa ansiosta myös kuoppaisemmilla teillä. Edistykselliset alustaratkaisut tekevät autosta myös poikkeuksellisen ketterän.

Auton korkeutta voidaan muuttaa yhdellä valikkopainalluksella jopa 80 millimetriä, jonka turvin voi suunnata kuoppaisemmalle tai lumisemmalle metsä- ja mökkitielle. Useimpiin malleihin on saatavana myös erillinen maastoajopaketti, jossa kuljettaja voi valita sopivimman tilan neljästä eri vaihtoehdosta maaston ja olosuhteiden mukaan.

Uusimman sukupolven xDrive-järjestelmä jakaa voiman etu- ja takapyörien välillä entistä tarkemmin tilanteen ja tarpeen mukaan. Kun nelivetoa ei tarvita, xDrive keskittää tehot vain takapyörille.

Kattava turvavarustelu

Ajomukavuutta ja turvallisuutta parantavat kaikissa malleissa vakiona oleva adaptiivinen vakionopeudensäädin sekä lähestymisvaroitin jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella ja kaupunkijarrutustoiminnolla.

Lisävarusteena on saatavilla mukautuvat, ledeillä toteutetut BMW Laserlight -ajovalot, joiden näyttämä on jopa 500 metriä.

Uutuusmallin turvavarustelu on jo perustasolla varsin kattava, mutta sitä voi täydentää esimerkiksi Driving Assistant Professional -paketilla. Siihen kuuluvat muun muassa ohjaus- ja kaista-avustin, aktiivinen sivutörmäyksenesto, aktiivinen vakionopeussäädin, jossa Stop&Go-toiminto, nopeusrajoitusavustin, risteävän liikenteen varoitustoiminto sekä väistöavustin. Parking Assistant-paketti puolestaan auttaa ahtaissa tiloissa ja pysäköintiruuduissa.

Malliston CO2-päästöt ovat entistä pienemmät. Mallista ja varustetasosta riippuen päästöt ovat 159–243 g/km. X6-malliston lippulaivana lanseerauksessa on V8-bensiinimoottorinen ja 530-hevosvoimainen BMW X6 M50i.

Moottorivaihtoehdot

BMW X6 M50i

390 kW/530 hv

EU-yhdistetty kulutus*: 10,7–10,4 l/100 km

CO2-päästöt*: 243–237 g/km

BMW X6 xDrive40i

250 kW/340 hv

EU-yhdistetty kulutus*: 8,6–8,0 l/100 km

CO2-päästöt*: 197–181 g/km

BMW X6 M50d

294 kW/400 hv

EU-yhdistetty kulutus*: 7,2–6,9 l/100 km

CO2-päästöt*: 190–181 g/km

BMW X6 xDrive30d

195 kW/265 hv

EU-yhdistetty kulutus*: 6,6–6,1 l/100 km

CO2-päästöt*: 172–159 g/km)

Kaikki moottorit täyttävät Euro 6d-TEMP -vaatimukset.

* Päästö- ja kulutuslukemat on laskettu uuden WLTP-testisyklin mukaan ja mukautettu NEDC:hen vertailtavuuden vuoksi. CO2-päästöihin perustuvien verojen ja muiden ajoneuvokohtaisten maksujen perustana voivat olla muut kuin tässä julkaistut luvut.


Kurkista myös laatukuljetuksen sivuston aiheisiin täältä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.