DAF laajentaa valikoimaansa maanrakennussegmenttiin
DAF Trucks laajentaa valikoimaansa uusilla ajoneuvokokoonpanoilla, jotka on suunniteltu erityisesti kuljetusyrittäjien vaatimukset huomioiden. Uusiin kokoonpanoihin kuuluu muun muassa 8×4- tasakuorma-auto, jossa on teliveto ja ohjaava taka-akseli. Alankomaalainen kuorma-autovalmistaja tuo markkinoille myös 10 tonnin etuakselin, jonka se on kehittänyt ja valmistanut itse, sekä täysin uuden 7,5 tonnin teliakselin. Uudet tuotteet vahvistavat DAF:n asemaa tasakuorma-autojen ja erityisesti maanrakennusajoneuvojen segmentissä.
”2018 oli historiallinen vuosi DAF:lle”, markkinointi- ja myyntijohtaja ja DAF Trucksin johtoryhmän jäsen Richard Zink kertoo. ”Vuoden lopussa olimme Euroopan toiseksi suurin kuorma-autovalmistaja, ja markkinaosuutemme raskaiden ajoneuvojen luokassa oli 16,6 %. Olimme markkinajohtaja seitsemässä maassa, valmistimme ennätykselliset 67 000 kuorma-autoa ja olimme jälleen kerran suurin tuontimerkki Euroopan suurimmalla kuorma-autojen markkina-alueella Saksassa. Lisäksi DAF on ollut kiistaton markkinajohtaja vetoautojen segmentissä Euroopassa jo useiden vuosien ajan.”
Yrityksellä on suunnitelmat kasvaa myös tulevaisuudessa. ”Tämän vuoksi pyrimme olemaan yhä varteenotettavampi haastaja tasakuorma-autojen ja rakennusajoneuvojen segmentissä”, Zink jatkaa. ”Tässä segmentissä DAF:lla on huomattavaa kasvupotentiaalia. Meillä on kattava valikoima raskaaseen käyttöön tarkoitettuja alustoja ja akseleita, tehokkaita voimansiirtoja ja mukavia ohjaamoja. DAF tarjoaa parhaat kuorma-autot kaikkiin käyttötarkoituksiin.”
Uusia akseleita
DAF on kehittänyt ja valmistanut omia akseleita vuodesta 1958 lähtien. Akselit on suunniteltu täysin yhteensopiviksi yrityksen omiin alustamalleihin. DAF:n valmistamille akseleille on tyypillistä niiden erinomainen luotettavuus, pitkä käyttöikä, matala sisäinen kitka ja kevyt paino. Nämä ominaisuudet mahdollistavat alhaiset käyttökustannukset ja suuret hyötykuormat.
Uutuus: 10 tonnin etuakseli
DAF tuo tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla saataville CF- ja XF-malleihin uuden 10 tonnin etuakselin nykyisten 7,5, 8 ja 9 tonnin etuakseleiden lisäksi. Uudelle akselille löytyy käyttöä erityisesti maanrakennusalan ajoneuvoista, joiden etuosa on raskaasti kuormitettu – näin on esimerkiksi silloin, kun nosturi on sijoitettu heti ohjaamon taakse. Uudessa 10 tonnin etuakselissa on parabolinen jousitus kolmella lehtijousella. Se estää ylikuormitusta osakuormituksella. Uusi 10 tonnin etuakseli on saatavilla CF- ja XF-mallien versioihin, joissa on yksi etuakseli ja PACCAR MX-11- tai PACCAR MX-13 -moottori.
Uusi 7,5 tonnin teli yksikköpyörillä
DAF esittelee myös täysin uuden 7,5 tonnin telin yksikköpyörillä. Telissä on uudistettu painevalettu akselikotelo, joka lisää jäykkyyttä ja kestävyyttä entisestään. Painoa on kuitenkin onnistuttu vähentämään 10 kiloa. Staattista kuormakapasiteettia on lisätty 25 prosentilla 26 tonniin. Tällä on merkitystä etenkin silloin, jos kuorma on hetken aikaa takimmaisen akselin varassa kuormauksen ja kuorman purkamisen aikana.
Uusi 7,5 tonnin teli soveltuu käytettäväksi tasakuorma-autoissa rakennusalan kevyemmissä töissä, kuten vaihtolavakuljetuksissa tai ajotyypeissä, joissa kuorma-auton takaosaan on sijoitettu nosturi. Saksassa tämän tyyppinen teli asennetaan usein kuorma-autoihin, joissa on Saksassa yleisesti käytössä oleva BDF-vaihtokorijärjestelmä. Uusi teli on saatavana myös CF- ja XF-mallien vetoautoversioihin. Tämä on erityisen hyödyllinen ominaisuus, jos niitä käytetään esimerkiksi puoliperävaunulavettien vetämiseen tai yli 44 tonnin yhdistelmäpainoissa.
Teliveto CF- ja XF-malleihin
DAF tarjoaa valikoiman telivetoja 6×4- ja 8×4-akselirakenteisiin CF- ja XF-kuorma-autoihin, joilla ajetaan säännöllisesti maastossa tai jotka tarvitset hyvät pito-ominaisuudet.
Yksi esimerkki näistä on SR1132T, 19 tonnin teliveto, jossa on yksi alennusvaihde, lehtijouset sekä levy- tai rumpujarrut. Sitä käytetään kevyissä 8×4-betoniautoissa, ja se on erityisen suosittu Britanniassa ja Irlannissa.
Raskaampiin käyttökohteisiin DAF tarjoaa 21- ja 26-tonniset versiot, joissa on yksi alennusvaihde. Yhdellä alennusvaihteella varustetussa SR1360T-telivedossa on levyjarrut ja ilmajousitus. Sitä voidaan käyttää kolmi- ja neliakselisten vetoautojen ja tasakuorma-autojen kanssa.
DAF:n valikoimaan kuuluu myös 21- ja 26-tonninen napavälityksellä varustettu HR1670T-teliveto, joka voidaan varustaa ilmajousituksella tai lehtijousilla. Mallissa on rumpujarrut. Tämä yhdistelmä sopii raskaan käytön lisäksi myös maasto-olosuhteisiin.
Käytettävissä on vähintään kymmenen vetopyörästön välityssuhdetta (3.46:1–7.21:1 riippuen telistä), millä on tärkeä merkitys polttoainetaloudellisuudelle. Harvavälitteiset vetopyörästön välityssuhteet tuottavat matalampia kierrosnopeuksia optimaalisen polttoainetaloudellisuuden saavuttamiseksi.
Myös käyttökustannukset ovat mahdollisimman alhaiset, sillä telin akselikoteloiden öljy on vaihdettava vain kolmen vuoden tai 450 000 kilometrin välein.
Alustavalikoimaa laajennettu
Uusien akselien lisäksi DAF laajentaa valikoimaansa uusilla akselikokoonpanoilla.
Uudet CF- ja XF 8×4 -mallit, joissa on teliveto ja ohjaava taka-akseli
Jo ennestään kattavaan yksikkö- ja paripyörällisten neliakselisten kuorma-autojen valikoimaan on myöhemmin kuluvan vuoden aikana tulossa uusi FAW-malli. FAW on neliakselinen CF- tai XF-tasakuorma-auto, jossa on tridem-akseli. Se koostuu joko alennusvaihteisesta SR1360T -telivedosta tai napavälitteisestä HR1670T-telivedosta, joissa on ohjaava taka-akseli.
Uuden 8×4 FAW -alustan tekninen kokonaispaino on 37 tonnia. Ohjaavan taka-akselin ansiosta se on erittäin tarkasti ohjattava. Kääntösäde on vain noin 7,8 metriä, mikä tekee 8×4 FAW -mallista ihanteellisen vaihtoehdon suurien tai raskaiden kuormien kuljettamiseen ahtailla rakennustyömailla. Uusi alusta soveltuu erinomaisesti kippilaitekäyttöön, päällirakenteeseen, jossa on takana nosturi, tai nosturin ja vaihtolavalaitteen yhdistelmään.
Uusi CF 10×4
DAF
tuo markkinoille yhdessä toisen alankomaalaisen yrityksen Estepen
kanssa erityisesti raskaaseen maanrakennuskäyttöön suunnitellun 10×4
CF:n, jossa on kaksi ohjattua 10 tonnin etuakselia, hydraulisesti
ohjattu 10 tonnin kääntyvä ja nouseva akseli sekä napavälitteinen
HR1670T-teliveto ilmajousituksella, ns. ’trippeli’.
Tämän
erikoismallin nettohyötykuorma on noin 30 tonnia, ja ajoneuvon
kokonaispaino on 49 tonnia. Malli on tarkoitettu ensisijaisesti
raskaiden kuormien, kuten hiekan, soran ja kivien kuljettamiseen.
Nerokas rakenne takaa, että runsaasta akselien määrästä huolimatta
350-litraiselle polttoainesäiliölle on riittävästi tilaa.
XF FTM: 8×4-vetoauto, jossa on tridem-akseli
Raskaaseen kuljetuskäyttöön tarkoitettua vetoautoa, joka perustuu XF-mallin uusimpaan sukupolveen, ei ole vielä esitelty kansainväliselle ammattilehdistölle. FTM on 8×4-vetoauto, jossa on paripyörällinen SR1360T- tai HR1670T-teliveto ja ohjaava taka-akseli, jotka muodostavat yhdessä tridem-akselin. Vankkatekoinen XF soveltuu hyvin erikoiskuljetuksiin, joiden yhdistelmäpainot voivat olla jopa 120 tonnia. Yhden etuakselin ja kolmen taka-akselin yhdistelmä tarkoittaa, että akselikuormituksia voidaan hyödyntää täysimääräisesti ilman lakisääteisten rajoitusten ylittämistä.
XF FTM -mallin alustan akseliväli on 4,65 metriä, ja se on rakenteeltaan suhteellisen kompakti. Mallin tekninen kokonaispaino on 41 tonnia. Näistä ominaisuuksista on merkittävää hyötyä ohjattavuuden sekä vetopöydän sijainnin ja erikoisperävaunujen kaulan usein rajallisen ulottuman kannalta.
XF FTM on neliakselinen vetoauto, joka on saatavana useissa kokoonpanoissa. Yksi esimerkki näistä on versio, jossa on 8 tonnin etuakseli, 8 tonnin ohjaava taka-akseli ja 21 tonnin napavälitteinen HR1670T-teliveto. Se soveltuu ihanteellisesti 34 tonnin kokonaispainolle. Toisessa XF FTM -versiossa on 9 tonnin tai (uusi) 10 tonnin etuakseli, 8 tonnin ohjaava taka-akseli ja 26 tonnin teliveto napavälityksellä. Kummankin mallin vetopöydän enimmäisnettokuormitus on joko noin 24 tai 31 tonnia.
Uusi XF 8×2 -tasakuorma-auto, jossa on kaksi ohjattua etuakselia
FAX on 8×2-tasakuorma-auto, jossa on kaksi ohjaavaa etuakselia (8 tai 9 tonnia) ja ohjaava takateli (7,5 tonnia) vetävän akselin takana. Tämä versio on jo ollut saatavana CF-mallina ja tulee nyt saataville myös XF-mallina.
Kuten vastaavaa CF-mallia, myös XF FAX -mallia voidaan käyttää jopa 37 tonnin kokonaispainoilla. Sen ohjaava takateliakseli takaa parhaan mahdollisen ohjattavuuden, mistä on hyötyä rakennusmateriaalien kuljetuksessa ja esimerkiksi silloin, kun ohjaamon taakse sijoitetaan raskas nosturi.
LF ja CF Construction
DAF tarjoaa myös jatkossa LF- ja CF-malleista Construction-versioita, jotka soveltuvat erityisesti kuorma-autoihin, joilla ajetaan säännöllisesti maastossa. Niissä on erityismuotoiltu puskuri ja säleikkö, 25 asteen lähestymiskulma ja reilu maavara (LF 32 cm, CF 40 cm), mikä tarkoittaa, että niillä voidaan ajaa kaikissa maastoissa. Lisäksi DAF Construction -malleissa on 3 mm paksu jäähdytintä suojaava teräslevy. CF Construction -mallin oven takana oleva askelma ja katon kaide helpottavat lavan tai kuorman tarkastamista.
CF Construction on saatavana 6×4 FTT -telivetona sekä 6×4 FAT- ja 8×4 FAD -tasakuorma-autoina, joissa kummassakin on teliveto ja jälkimmäisessä lisäksi kaksi ohjaavaa etuakselia. CF Construction -mallien TraXon-vaihteistossa on vakiona erityinen maastoajotila, joka optimoi vaihteenvaihto-ominaisuudet vaativissa maastoissa ajettaessa. Vaihteiden vaihto tapahtuu erittäin nopeasti, mikä takaa parhaan mahdollisen pidon korkeilla kierrosnopeuksilla.
LF Construction on saatavana 19 tonnin alustalla. LF Construction -mallissa on samat edut kuin muissakin LF-malleissa: alhaisen nettopainon mahdollistama korkea hyötykuorma, ylivoimainen ohjattavuus, erinomainen näkyvyys apukuljettajan oven ylimääräisen ikkunan ansiosta, ohjaamon matala sisäänkäyntikorkeus ja hyvä polttoainetaloudellisuus.
Tehokkaat ja suorituskykyiset DAF-voimansiirrot
Maksimaalinen vääntömomentti hitailla nopeuksilla – uusimman sukupolven PACCAR-voimansiirtojen erityisominaisuuksista on todellista hyötyä rakennusalan käyttökohteissa. 10,8-litraisen PACCAR MX-11- ja 12,9-litraisen PACCAR MX-13 -moottorien (nimellisarvot 220 kW / 299 hv – 390 kW / 530 hv) enimmäisvääntömomentti DAF CF- ja XF-malleissa on suurimmillaan kierrosnopeuden ollessa alle 1 000 rpm. Yhdessä uusimman sukupolven automatisoitujen 12- ja 16-vaihteisten TraXon-vaihteistojen kanssa tämä takaa erinomaisen suorituskyvyn kaikissa olosuhteissa. DAF CF on saatavana myös 6,7-litraisella PACCAR PX-7 -moottorilla, jonka nimellisarvot ovat 172 kW / 234 hv – 239 kW / 325 hv.
LF-sarjan ajoneuvojen voimanlähteenä toimii joko tehokas nelisylinterinen, 3,9-litrainen PACCAR PX-4-, 4,5-litrainen PACCAR PX-5- tai kuusisylinterinen, 6,7-litrainen PACCAR PX-7 -moottori, joiden nimellisarvot ovat 115 kW / 156 hv – 239 kW / 325 hv. Runsas vaihteistovalikoima kattaa niin manuaaliset, automatisoidut kuin täysin automaattiset vaihteistotkin, joissa on joko 5, 6, 9 tai 12 vaihdetta. Valikoimasta löytyy myös sopiva voimansiirtovaihtoehto kaikkiin käyttötarkoituksiin.
Oikea voimanulosotto jokaiseen käyttökohteeseen
Rakennusalalla laaja voimanulosottojen valikoima niin kippilaite-, betoniauto- kuin nosturikäyttöönkin on erittäin tärkeää.
DAF:n valikoimaan kuuluu esimerkiksi moottorin voimanulosotto, jonka sijainti on kello13:ssa sekä MX-11- että MX-13-moottoreissa. Tämä toimii suoralla pumppukiinnityksellä tai laippakiinnityksellä, ja siinä on jatkuva 800 Nm:n vääntömomentti ja 1 000 Nm:n huipputeho. Se soveltuu erityisesti raskaisiin käyttökohteisiin, kuten sementti-, betoni- tai jätteenkeräysautoihin.
PACCAR MX-11 -malliin on saatavana
voimanulosotto myös suoralla pumppukiinnityksellä, jonka sijainti on
kello11:ssa. Myös se asennetaan suoraan moottoriin, ja sen
vääntömomentti on 250 Nm ja huipputeho 400 Nm. Tämä voimanulosotto
soveltuu kevyisiin käyttötarkoituksiin, kuten pidennettäviin
tukijalkoihin ja kippijärjestelmiin.
Saatavilla on myös laaja
valikoima vaihteiston voimanulosottoja kippijärjestelmä-, kompressori-
ja nosturikäyttöön. Lisäksi eteen voidaan asentaa epäsuora voimanotto
pumppukiinnityksellä. Tämän kevyen voimanulosoton nimellisarvo on 20 kW
tai 35 kW, ja se soveltuu koukku- tai kippilaitekäyttöön.
Erittäin helppo asennus
DAF asentaa tehtaalla valmiiksi muutamia erilaisia korin kiinnitysmoduuleja oikeisiin kohtiin helpottamaan asennusta. Näin päällirakentaja voi asentaa esimerkiksi raskaan nosturin, kippilaitteen tai konttien kuljetusjärjestelmän nopeasti ja tehokkaasti. Lisäksi alustan peräylityksessä on reikäkuvio, joka mahdollistaa takalaitanostimen, nosturin, vetotangon poikittaispalkin tai taka-alleajosuojan nopean asennuksen. Tämä vähentää kustannuksia ja varmistaa kuorma-autojen nopean käyttöönoton.
DAF tarjoaa myös monia vaihtoehtoja päällirakenteen hallintaan ohjaamosta ja päinvastoin. Esimerkiksi moottorin kierrosnopeuden kaltaisia parametreja voidaan hallita päällirakenteesta joko analogisin keinoin tai CAN-väylän kautta.
Palvelut
Kuten muillakin aloilla myös rakennusalalla kuljetusyritysten on voitava luottaa siihen, että ajoneuvojen käyttövalmius on parhaalla mahdollisella tasolla. DAF on kehittänyt tätä varten erityisiä palveluita, kuten DAF MultiSupport huolto- & korjaussopimukset.
DAF Connect -kalustonhallintajärjestelmän avulla kuljetusyrittäjät voivat seurata kalustoansa verkossa milloin tahansa ja varmistaa näin optimaalisen tehokkuuden. Näin myös huoltotyöt voidaan suunnitella ennakoivasti. Toinen hyödyllinen ominaisuus kuljetusyrittäjille on se, että heillä on aina käytössään tarkka yleiskuva siitä, miten kuorma-autoa ja päällirakennetta (voimanulosoton tuntien avulla) käytetään. Tämä voi auttaa alentamaan kustannuksia ja lisäämään käyttövalmiutta.
DAF Transport Efficiency -periaate tarkoittaa myös PACCAR Partsin toimittamien osien parasta mahdollista toimitustasoa. Se toimittaa alkuperäiset DAF-osat ja PACCAR-moottorien osat DAF-jälleenmyyjille. Lisäksi PACCAR Parts tarjoaa tänä vuonna juhlavuottaan viettävän TRP All Makes -sarjan myötä suuren valikoiman yleismallisia osia kuorma-autoihin, perävaunuihin ja päällirakenteisiin, kuten betoniautoihin ja nostureihin. Pelkästään hydraulijärjestelmissä TRP:n valikoima kattaa noin 1 000 erilaista rakennusajoneuvojen järjestelmää.
DAF on Euroopan markkinajohtaja vetoautojen alalla, ja se pyrkii kasvattamaan asemaansa merkittävästi tasakuorma-autojen segmentissä ja panostaa siksi rakennusalalle. Menestyksen takeena toimii kattava kaikkien käyttötarkoituksien mukaan räätälöity kuorma-autovalikoima – luotettavuutta, tehokkuutta sekä parasta mukavuutta ja helppokäyttöisyyttä kuljettajalle. DAF:n kuorma-autoille on saatavana alan paras palveluvalikoima, ja saatavilla on lisäksi rakennusalalle suunnattuja erityispalveluita.
Nordic Truckcenter Oy on osa Royal A-Ware –yhtiötä, joka toimii Hollannissa ja on perheomistuksessa. Yhtiön toimialoihin kuuluu elintarvikkeiden valmistus, varastointi ja kuljetus. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 1,2 miljardia euroa. Juustoa yhtiö varastoi kypsytykseen yli 200 000 tonnia. Kuljetuskalustoa yhtiöillä on noin 1000 kuorma-autoa ja 1800 perävaunua. Henkilökuntaa yhtiöillä on yli 2400 henkeä.
DAF Trucks N.V. on osa PACCAR Inc. –yhtiötä, joka on yksi maailman suurimmista raskaiden kuorma-autojen valmistajasta. DAF mallisarja kattaa koko kuorma-auto markkinan aina jakoautoista raskaisiin kuorma-autoihin, tarjoten aina parhaan ratkaisun jokaiseen kuljetustehtävään. DAF tarjoaa tuotteisiinsa myös monipuoliset huolto- ja korjaussopimukset. Varaosat toimittaa maailmanlaajuisesti toimiva PACCAR Parts. Lisäksi DAF kehittää ja valmistaa komponentteja kuten moottoreita ja akseleita linja-autoteollisuudelle. DAF Trucks N.V. tehtaat sijaitsevat Eindhovenissa Hollannissa, Westerlossa Belgiassa, Leylandissa Englannissa ja Ponta Grossassa Brasiliassa. DAF jälleenmyyjä verkosto kattaa yli 1000 toimipistettä maailmanlaajuisesti.