F1 2022: Audi ja Porche 2026 ja F1-tulevaisuus

Suurin uutinen lähiaikoina on satavarmasti kaikkien formuloita seuraavien ollut se, että Audi tulee formulasarjaan kaudella 2026. Se tarkoittaa myös sitä, että on jopa mahdollista nähdä Volkswagen omalla formulallaan myös sarjassa jossain vaiheessa. Analyytikot sanovat, että tämä on positiivinen seuraus siitä, että formuiloissa on otettu käyttöön entistä tarkempi talouskuri, eivätkä tallit saa käyttää resurssejaan rajoituksetta. Käytännössä tämä on tarkoittanut vähentyneitä kausikustannuksia, ja se tuntuu nyt avaavan ovia myös muille kiinnostuneille moottoritoimittajille ja autovalmistajille. Miten sitten Audi tulee istumaan formuloihin, sen näyttää aika, mutta ei se Mercedeskään heti alussa mestaruuksia naputellut itselleen.

Tämä kaikki sopii oikein loistavasti myös eurooppalaiseen pelikehitykseen, mikä sekin tuo markkinoille koko ajan uusia nettikasinoita ja niille myös koko ajan uusia pelejä, ja peleihin uusia innovaatioita – aivan samalla tavalla kuin formulat ovat kehittyneet eteenpäin vuosikymmenien aikana.

Jos Audi on tuonut esille oman mustapunapuhuvan aihionsa tulevasta formulasta, on mys Volkswagen edennyt omissa suunnitelmissaan. Siinä missä Audi oli tekemisissä lähinnä McLaren tallin toimitusjohtaja Paul Walshin kanssa, niin VW on myös edennyt omissa suunnitelmissaan. Ja tämä kaikkihan sopii oikein mainiosti F1 toimitusjohta Stefano Domenicalille.

Audi tulee tekemään yhteistyötä Porchen kanssa valmistaakseen formuloihin uuden kilpavälineen… tämän kaiken keskellä on myös tieto siitä että RedBull tulee menettämään Hondan moottorit, ja myös Valtteri Bottaksen työnantaja Alfa Romeo on poistumassa formuloista kaudella 2026.

VW:n toimitusjohtaja Herbert Diess on jo kritisoinut Formula E sarjaa, joka ei ole noussut oikein fanien suosikiksi, mutta hänen kirjoituksensa ovat olleet viime aikoina todella F1 suopeita, ja Diess onkin jo edennyt kehitysjohtajansa Oliver Hoffmannin kanssa eteenpäin. Formula E sarja on vastaavasti menettämässä talleja ja autotehtaiden mielenkiintoa, joten on loogista että niiden kohde löytyy mahdollisimman läheltä – ja se näyttää nyt olevan F1-sarja. Porche ja Audi ovat siis jo aloittaneet F1-moottorin kehittämisen.

Jos Audi ja Porche eivät olisi tehneet päätöstä lähteä sarjaan nyt, kun on tiedossa uudet sääntömuutokset kaudelle 2026, seuraava mahdollisuus olisi saattanut tulla vasta 2030-luvulla.

F1 ja kausi 2026

Voimansiirtoja koskevat säännöt päätettiin muuttaa kaudelle 2026 (tärkein syy siihen, miksi F1-maailma houkutteli Audia ja Porschea). Silti alustaa ja olennaisia aerodynamiikkaa koskevat säännöt ovat musta aukko vielä tällä hetkellä. F1:n virkamiehet osallistuivat vuoden 2022 uusiin ”New Era” -autojen suunnitteluun, ja osallistuivat kokoukseen, jossa asetettiin ”alustavat tavoitteet” vuoden 2026 alustasäännöille. Nämä tavoitteet perustuvat joihinkin FIA:n aerodynaamisten osastojen johtamiin simulaatiotöihin. Ne tehtiin parantamaan kilpa-ajon laatua ja tuomaan jännittävämpiä hetkiä moottoriurheilufaneille. Toistaiseksi nämä ovat vain joitain ideoita, eikä meillä ole aavistustakaan siitä, miten FIA saavuttaa tämän, mutta ainakin meillä on selkeä kuva siitä, mitä odottaa formula ykkösten seuraavalta ”vallankumoukselta”. Ensimmäinen kohde, josta aiomme puhua, on vähentynyt vastus. Huomattavasti pienempi vastus parantaa kestävyyttä ja tehokkuutta ja täydentää samalla voimayksikön ominaisuuksia. Tämän seurauksena se on yksi tärkeimmistä tavoitteista, joita FIA toivoo saavuttavansa.

Lisäksi pienempi vastus tekee F1-autoista polttoainetehokkaampia ilman hevosvoimien menetystä, mikä tarkoittaa, että tiimit voisivat käyttää voimansiirtoja, jotka ovat riippuvaisempia hybridijärjestelmistä, ja käyttää kestäviä polttoaineita. Vuonna 2022 FIA paransi kykyä seurata edessä olevaa autoa menettämättä niin paljon pitoa. Fysiikan oletuslakien mukaan on aina olemassa jokin ilmiö, joka vaikuttaa ajoneuvoihin. Silti tätä vaikutusta voitaisiin vähentää huomattavasti manipuloimalla painonjakoa ja tekemällä autoista vähemmän herkkiä aerodynaamisesta näkökulmasta. Menetelmä näyttää olevan hyvä, jos tarkastelemme, mitä tapahtui neljässä Grand Prix -kilpailussa, jotka pidettiin vuonna 2022. Toinen suuri tavoite Fédération Internationale de l’Automobilelle on kompaktimpien ja kevyempien autojen käyttöönotto. F1-autojen kokoa ja painoa kritisoitiin voimakkaasti viime vuosikymmenen jatkuvan kasvun vuoksi. Vähimmäispaino kasvoi peräti 31%, kun verrattiin ”New Era” -autoja vuoden 2009 autoihin. Vuonna 2022 F1-yksipaikkaisten paino on 798 kiloa (1759.2 paunaa), mikä kasvaa 46 kiloa (101.4 paunaa) viime kaudesta. Tähän painon ja koon kasvuun vaikuttivat kuitenkin äskettäin esitelty hybridimoottori, Halo-turvalaitteen lisääminen, 18 tuuman pyörät ja niin edelleen. Toinen toive on jatkaa tietä kohti strategisesti valittujen komponenttien standardointia tai yksinkertaistamista kustannusten leikkaamiseksi. Samaan aikaan kestävien materiaalien käytön laajentaminen ja keskittyminen kierrätettävyyteen ovat muita FIA:n keskeisiä tavoitteita.

Vuoteen 2030 mennessä F1 haluaa olla hiilineutraali, kun taas seuraavasta vuodesta lähtien FIA: n virkamiehet ovat hyväksyneet vain 11 liukkaan rengassarjan käytön 13: n sijaan. Kun tiimi itse on sitoutunut erilaisiin ympäristötavoitteisiin ja päättänyt rakentaa arvoaan kannattavina organisaatioina, kaikki vaativat tätä. FIA on vuosikymmenien ajan halunnut parantaa formula ykkösten turvallisuutta kaikin mahdollisin tavoin.

Turvallisuuden parantaminen on epäilemättä vuoden 2026 sääntömuutoksen tavoite.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.