Uusi Ford Transit tehostaa yritysten tuottavuutta pienemmällä polttoaineenkulutuksella, paremmalla kantavuudella ja yhteysominaisuuksilla

  • Uuden 2-tonnin Transitin parannetun 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottorin polttoaineenkulutus on jopa 7 prosenttia entistä pienempi, mikä laskee auton käyttökustannuksia. Moottorista on saatavana myös uusi 185 hv tehovaihtoehto.
  • Segmentin ensimmäinen EcoBlue Hybrid -voimansiirto hyödyntää 48 voltin kevythybriditeknologiaa vähentäen polttoaineenkulutusta jopa 8 prosenttia.
  • Tuottavuutta lisää myös uuden Transitin 80 kiloa suurempi kantavuus. Jopa 7 000 kg yhdistelmäpaino mahdollistaa 3 500 kg vetokyvyn.
  • Uusi FordPass Connect ‑modeemiteknologia parantaa yhdistettävyyttä liikkeellä ollessa ja auttaa yrityksiä parantamaan auton käyttöastetta ja optimoimaan käyttökustannuksia.
  • Ajamista helpottaa saatavilla oleva 10-vaihteinen automaattivaihteisto ja vakiovarusteiset valittavat ajotilat. Uusi Limited-malli on kaikkien aikojen parhaiten varusteltu Transit.
  • Uudistettu moottori ja älykkäät yhteysominaisuudet ovat saatavilla myös uuteen Transit Customiin, sekä EcoBlue Hybrid -kevythybridi ja ladattava hybridi (PHEV) -mallit

Ford esittelee kaikkien aikojen älykkäimmän, taloudellisimman, kyvykkäimmän ja tuottavimman 2-tonnin Transitin – joka on kehitetty auttamaan yrityksiä menestymään nykyisessä toimintaympäristössä.

Yli 4 600 uudistetun osan sekä kehittyneen voimansiirron ja kuljettajaa avustavien teknologioiden ansiosta uuden Ford Transitin kantavuus on parempi, polttoaineenkulutus pienempi ja sitä on helpompi ajaa ja käyttää.

Fordin parannetun EcoBlue-dieselmoottorin kulutus on jopa 7 prosenttia pienempi, mikä auttaa pienentämään auton käyttökustannuksia. Transitin uusi, segmenttinsä ensimmäinen 48 voltin EcoBlue Hybrid –kevythybriditeknologia vähentää polttoaineenkulutusta jopa 8 prosentilla

Uudessa Transitissa on laaja valikoima lentokoneteollisuudessa käytettävän CAD-ohjelman avulla toteutettuja toimenpiteitä auton painon vähentämiseksi. Tämän ansiosta auton kantavuus on parantunut jopa 80 kiloa. Lisäksi käyttäjät voivat maksimoida auton tehokkuutta ja käyttöaikaa kehittyneiden yhteysominaisuuksien, kuten FordPass Connect ‑modeemiteknologian avulla.

Kehittyneet kuljettajaa avustavat teknologiat auttavat pysäköimään handsfree-toiminnolla, pysymään nopeusrajoitusten rajoissa ja välttämään törmäyksiä tai pienentämään niiden vaikutuksia kaupunkiajossa.

”Ikoninen Ford Transit nostaa jälleen kerran rimaa yritysten tuottavuuden tehostamisessa sekä tarjoaa paremman kantavuuden, taloudellisuuden ja yhdistettävyyden. Tämän ansiosta kaikenkokoiset yritykset voivat maksimoida toimintansa tehokkuutta”, kertoo Michael McDonagh, Transit Global Chief Programme Engineer, Ford of Europe. ”Ford määrää nyt myös sähköistämisen tahdin segmenttinsä ensimmäisellä, kuljetusyrityksille ihanteellisesti sopivalla kevythybridivoimansiirrolla.”

Uusi Ford Transit on nyt myynnissä Euroopassa. Se perustuu menestyksekkääseen poistuvaan malliin, jonka ansiosta Transit on vakiinnuttanut asemansa segmenttinsä johtajana sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa. Myynnin kasvu on jatkunut Euroopassa vuonna 2019. Ford Transit –mallisto teki tänä vuonna vuoden toisen vuosineljänneksen myyntiennätyksen 68 800 myydyllä autolla, missä on kasvua 2,7 prosenttia vuoden 2018 toiseen vuosineljännekseen verrattuna.

Ford on myös uudistanut tonnikokoluokan Transit Custom –pakettiautoa, johon on nyt tarjolla uusi EcoBlue-dieselmoottori, EcoBlue Hybrid –kevythybridivoimansiirto (mHEV) ja ladattava hybridi (PHEV) sekä edistyksellisiä yhdistettävyysratkaisuja ja kuljettajaa avustavia teknologioita.

Taloudellisuutta ja vaihtoehtoja

Fordin tehokasta, taloudellista ja edistyksellistä 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottoria on optimoitu entisestään: polttoaineenkulutus on laskenut Fordin, WLTP-mittauksiin perustuvien, tietojen mukaan 7 prosenttia. Uuden kuusivaihteisen Ford Transitin WLTP-mittaustavan mukaiset CO2-päästöt ovat alkaen 200 g/km ja polttoainetehokkuus alkaen 7,6 l/100 km.*

Polttoainetehokkuutta tukee parannettu polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, joka nostaa huippupaineen 2 200 baariin, minkä ansiosta palaminen on entistä tehokkaampaa. Uusissa teräsmännissä on ohuempi helma kuin aikaisemmissa alumiinimännissä, mikä pienentää moottorin kitkaa. Muuttuvavirtauksinen öljypumppu vähentää tehohäviöitä mukauttamalla öljyn määrän tarpeen mukaan.

Kaksitonnisen Transitin polttoainetaloudellisuutta parantaa myös mallissa nyt ensimmäistä kertaa oleva sähköisesti tehostettu ohjaus (EPAS). Lisäksi ajoneuvon painoa on vähennetty erilaisilla toimenpiteillä, joita ovat muun muassa alhaisen vierintävastuksen renkaat ja aerodynaamiset parannukset. Polttoaineen kulutusta pienentävä Auto-Start-Stop ‑järjestelmä on vakiovarusteena koko mallistossa.

Ensimmäistä kertaa hyötyajoneuvoon saatava uusi EcoGuide-teknologia tekee polttoaineen säästämisen vielä helpommaksi. EcoGuide hyödyntää GPS-paikannusta, joka ilmoittaa, milloin on hidastettava ja vaihdettava vaihdetta tulevien tilanteiden mukaan. Se ilmoittaa jopa tilanteista, jotka eivät vielä ole edes näkyvissä, kuten risteyksistä, nopeusrajoituksista ja mäistä.

Uuteen Transitiin on saatavilla 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottorin tehovaihtoehtojen 105 hv, 130 hv ja 170 hv lisäksi uusi tehovaihtoehto 185 hv, jonka vääntö on 415 Nm. Kaikki moottorivaihtoehdot hyötyvät parannetusta turboahtimen muotoilusta, jonka avulla voidaan saavuttaa laajempi vääntöalue aikaisempaa laajemmalla kierroslukualueella.

Etuvetoisten mallien kuusivaihteisen automaattivaihteiston lisäksi takavetoisiin Transit-malleihin tulee keväällä 2020 saataville Fordin erittäin tehokas ja reagoiva 10-vaihteinen automaattivaihteisto. Automaattivaihteisto sisältää Adaptive Shift Scheduling ‑toiminnon, joka osaa optimoida vaihteenvalinnan ajoituksen yksilöllisen ajotavan mukaan.

Segmentin ensimmäinen EcoBlue Hybrid -kevythybriditeknologia

Etu- ja takavetoisiin Transit-malleihin on saatavana innovatiivinen EcoBlue Hybrid 48 voltin dieselkevythybridivoimansiirto, joka on WLTP-mittauksen mukaan keskimäärin 3 prosenttia polttoainetaloudellisempi verrattuna vastaavaan 2,0 litran EcoBlue-dieselmalliin. Jopa kahdeksan prosentin hyöty voidaan saavuttaa ajo-olosuhteiden mahdollistaessa maksimaalisen polttomoottorin käytön akun lataamisessa. 

Transit EcoBlue Hybrid ‑kevythybridimallit on suunniteltu erityisesti polttoainetaloudellisuuden maksimoimiseksi. Malleissa hihnakäyttöinen integroitu laturi korvaa tavallisen laturin, minkä ansiosta energiaa voidaan ottaa talteen ajoneuvon hidastaessa ja ladata 48 voltin litiumioni-ilmajäähdytteistä akustoa. Varastoitua energiaa käytetään moottorin väännön apuna tavallisen ajon ja kiihdytyksen yhteydessä ja ajoneuvon sähköisiä apulaitteita käytettäessä.

Vähemmän painoa, enemmän kantavuutta

Auton painoa vähentävien toimenpiteiden ansiosta uuden Ford Transitin kantavuus on entistä suurempi, mikä lisää tuottavuutta. Käyttäjät voivat myös edelleen hyötyä uusimmista turvallisuusominaisuuksista ja kuljettajaa avustavista teknologioista.

Painon vähentäminen on saavutettu käyttämällä ”marginaalisten säästöjen” menetelmää, jossa käytetyt osat on optimoitu painon, vahvuuden ja kestävyyden suhteen hyödyntämällä lentokoneteollisuuden CAD-ohjelmistoa. Esimerkiksi uusi takavetoinen Transit 350 L3 H2 ‑malli on 80 kg kevyempi kuin vastaava poistuva sama malli. Etuvetoisena sama malli on 48 kg kevyempi. 3,5-tonnisten mallien nettokantavuus on jopa 1 418 kg.

Uuden Transitin kevyt alumiininen konepelti painaa 5,4 kg vähemmän kuin vastaava teräksinen konepelti vahvuudesta tinkimättä. Suurin 14,7 kg:n säästö on saavutettu muotoilemalla uudelleen takavetoisen mallin taka-akseli. Uusi erittäin luja ja kevyt komposiittiväliseinä on 4,4 kg kevyempi verrattuna vastaavaan teräksiseen väliseinään.**

Uuden Transitin teräsvanteet on myös valmistettu hyödyntämällä pyöritystekniikkaa, jolla saavutetaan suurempi vahvuus vähemmällä materiaalilla. Tällä tavoin säästetään 5,5 kg Transitin viidessä vanteessa, mukaan lukien vararengas.

”Kantavuus on kriittistä yrityksen tuottavuuden kannalta. Pienempi paino parantaa myös polttoainetaloudellisuutta ja vähentää CO2-päästöjä, joten koko Ford Transit ‑tiimi teki töitä painon vähentämisen eteen, säilyttäen vahvuuden ja kestävyyden ensisijaisena”, McDonagh kertoi.

Pysy yhteydessä

Fordin strategia on laajentaa liitettävyys koko hyötyajoneuvomallistoon. Osana tätä strategiaa Ford tarjoaa uuteen Transitiin FordPass Connect –modeemiteknologian, jonka avulla ajoneuvon käyttöastetta on mahdollista parantaa  ja optimoida käyttökustannuksia. Tässä auttavat myös myöhemmin tänä vuonna lanseerattavat Ford Telematics- ja Ford Data Services –palvelut ja vähän aikaa sitten esitelty FordPass Pro –sovellus, joka on suunniteltu erityisesti pienille yrityksille ja yksityisyrittäjille tuottavuuden maksimointiin.

Kehittyneisiin yhdistettävyysteknologioihin kuuluu myös Fordin SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä, jota voidaan käyttää yksinkertaisilla puhekomennoilla tai kahdeksan tuuman värikosketusnäytön nipistys- ja pyyhkäisyliikkeillä.

Jälkikäteen tehdyt korimuutostyöt ja asennetut lisävarusteet pääsevät Transitin sähköjärjestelmien tietoihin uuden liitäntämoduulin kautta.

Kuljettajan avuksi

Transitin hienostunutta ja henkilöautomaista ajettavuutta on parannettu entisestään sähköisesti tehostetulla ohjauksella (EPAS). Se säästää kuljettajan voimia auttamalla pysäköinnissä ja auton käsittelyssä ja tuo käyttöön kuljettajaa avustavia teknologioita, kuten aktiivisen pysäköintiavustimen ja kaistanpitoavustimen.

Transitin kuljettajat voivat nyt valita ensimmäistä kertaa olosuhteisiin sopivimman ajotilan. Kaikissa malleissa on tarjolla Normal- ja Eco-ajotila. Lisäksi etu- ja takavetoisissa malleissa on Slippery-tila, joka lisää pitoa liukkailla alustoilla, kuten lumella ja jäällä. Nelivetoisissa malleissa on myös Mud/Rut-tila. Takavetoisiin automaattivaihteisiin malleihin on saatavilla Tow/Haul-tila, joka tuottaa tasaisen tehon vedettäessä suuria peräkärryjä.

Transitin vetokykyä on myös parannettu. Jopa 7 000 kg:n kokonaisbruttomassa mahdollistaa 3 500 kg:n vetokyvyn 170 ja 185 hevosvoimaisissa takavetoisissa malleissa, joissa perävälitys on 4,1:1.

Saatavilla on myös laaja valikoima edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita, jotka auttavat vähentämään stressiä ja väsymystä sekä välttämään tai lieventämään törmäysten vaikutuksia, kuten:

  • perävaunun hinausjärjestelmään yhdistetty kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, jonka tunnistusalue kattaa ajoneuvon ja perävaunun jopa 10 metrin pituudelta
  • älykäs aktiivinen vakionopeudensäädin, jonka liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja aktiivinen vakionopeudensäädin auttavat kuljettajia noudattamaan nopeusrajoituksia
  • edistynyt kaistavahtijärjestelmä
  • Pre-Collision Assist ‑törmäyksenestoavustin jalankulkijoiden tunnistuksella, joka tunnistaa jalankulkijat nyt myös pimeällä heidän ollessa ajovalokeilassa.

Autoon on saatavilla uusia ominaisuuksia, jotka voivat auttaa vähentämään kuljettajan stressiä ja estämään törmäyksiä ajettaessa ja pysäköidessä vilkkaissa kaupunkiympäristöissä. Näitä ovat esimerkiksi:

  • etu- ja takakamera laajakulmanäytöllä; auttavat kuljettajia näkemään vastaantulevan liikenteen kapealla pysäköintipaikalla, ruuhkaisilla teillä tai peruutettaessa
  • ylös asennettu peruutuskamera, jonka sijainnin ansiosta kuljettajalla on parempi näkyvyys peruuttaessaan erityisesti takaovien ollessa auki
  • pysäköintiavustin, jota on parannettu sivutunnistimin
  • aktiivinen pysäköintiavustin, joka auttaa kuljettajia löytämään sopivan paikan ja pysäköimään handsfree-toiminnolla tasku- tai rinnakkaisparkkiin
  • ruudustapoistumisavustin, joka auttaa kuljettajia poistumaan taskuparkista handsfree-toimintona
  • risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, joka varoittaa kuljettajia takana liikkuvista ajoneuvoista peruutettaessa pysäköintiruudusta

Lisäksi tehokas katonrajaan asennettu LED-valo valaisee alaspäin ja mahdollistaa Transitin takana työskentelyn heikossa valaistuksessa, ja uusi sähkötoiminen keväällä 2020 saataville tuleva sivuliukuovi helpottaa kuorman lastaamista ja purkamista.

Fordin MyKey-järjestelmän avulla ajoneuvokannasta vastaavat voivat ohjelmoida avaimeen auton maksiminopeuden ja rajoittaa radion äänenvoimakkuutta sekä asettaa turvallisuusominaisuudet pysyvästi päälle.

Ulkoa helposti tunnistettava, sisältä täysin uusi

Uuden Ford Transitin entistä korkeampi kolmisäleinen etusäleikkö on vaikuttavan näköinen, selkeä ja helposti puhdistettava. Paremman aerodynamiikan mahdollistavat auton uudelleen muotoillut helma ja puskuri. Paremmin varustelluissa malleissa on tehokkaat bi-xenon-ajovalot ja uudet Transit-mallistolle tyypilliset LED-päivävalot.

Transit Customin tavoin uuden Transitin sisustus on täysin uusittu ja tarjoaa tyylikkyyttä, käytännöllisyyttä ja ajomukavuutta. Kojetaulussa on nyt useita käytännöllisiä ratkaisuja kuljettajille, jotka käyttävät ohjaamoa mobiilitoimistonaan. Säilytystiloja on parannettu ja niihin sisältyy muun muassa kolme avointa säilytyslokeroa kojelaudan päällä. Perusmalleissa on teline matkapuhelinta tai tablettia varten.

Kovaa kulutusta kestävät uudet istuinverhoilut on testattu Fordin kaikkien aikojen vaativimmissa kulutustesteissä ja jokapäiväistä mukavuutta parantaa istuinten uusi muotoilu, joka tukee kuljettajaa optimaalisesti uusittujen pehmusteiden ansiosta.

Transit-asiakkaat voivat valita tarpeisiinsa sopivan mallin kattavasta yli 450 vaihtoehdon perusvalikoimasta, johon sisältyy etu-, taka- ja nelivetovaihtoehtoja, erilaisia korimalleja ja alusta- ja jatko-ohjaamoalustamalleja, kuten hiljattain esitelty Skeletal-alustarunko (ei saatavilla Suomessa). Suomen myyntimallisto näkyy tiedotteen liitteenä olevasta hinnastosta.

Saatavilla on myös uusi, huippuvarusteltu Limited-malli, jossa on korinvärinen etupuskuri ja 16 tuuman kevytmetallivanteet sekä manuaalinen ilmastointi, bi-xenon-ajovalot ja SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä 8 tuuman kosketusnäytöllä.

Uusi Transit Custom – parannettua voimansiirtoa ja teknologiaa

Uusittu Ford Transit Custom sisältää samoja, merkittäviä Ford Transitissakin esiteltyjä parannuksia, ja on nyt saatavilla koko Euroopassa.

Suorituskykyä lisääviä ja käyttökustannuksia pienentäviä parannuksia ovat Fordin parannettu 2.0 litran EcoBlue-dieselmoottori, josta on saatavilla myös tehokkaampi 185 hv:n malli. Transit Customiin on nyt saatavilla myös segmenttinsä ensimmäinen EcoBlue Hybrid ‑kevythybridivoimansiirto, joka lisää polttoainetehokkuutta entisestään. Transit Customin CO2-päästöt ovat alkaen 141 g/km ja polttoaineen kulutus alkaen 6,9 l/100 km (NEDC).

Uuden FordPass Connect ‑modeemiteknologian lisäksi Transit Customissa ensi kertaa saatavilla olevia kuljettajaa avustavia teknologioita ovat

  • kuolleen kulman varoitusjärjestelmä peräkärryn vetojärjestelmällä
  • aktiivinen vakionopeudensäädin älykkäällä nopeudenrajoittimella
  • kaistanpitoavustin
  • aktiivinen pysäköintiavustin
  • törmäyksenestoavustin jalankulkijoiden tunnistuksella.

Lisäksi vuoden 2019 lopussa Transit Custom ‑mallisto laajenee innovatiivisella uudella ladattavalla hybridimallilla***, joka mahdollistaa päästöttömän ajon sähköllä keskusta-alueilla ja pidempien matkojen kulkemisen huoletta polttomoottorilla.

# # #

*Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure ‑testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. WLTP on uusi ja entistä totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP on alkanut korvata kokonaan New European Drive Cycle ‑syklin (NEDC), joka on edellinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.

Lähde: MyNewsDesk

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *